صعود به علی علمدار گروه کوهنوردی دانشگاه از روستای ارلان صورت گرفت

صعود به علی علمدار

نویسنده : دکتر جواد فرضی - ساعت ٧:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٤/٩/۸

 

روز جمعه 6 آذر 94 گروه کوهنوردی دانشگاه صعودی به قله علی علمدار داشت. صعود به این قله از روستاهای پیربالا و ارلان صورت می گیرد که در این برنامه هدف صعود از روستای ارلان بود. روستای ارلان در کشک سرای (مرند - جاده خوی) واقع است. بعد از صرف صبحانه در کنار سد خاکی این روستا صعود آغاز شد. در مجموع، صعود و پایین آمدن از قله به صورت مداوم و بدون استراحت قابل توجه به مدت 6 ساعت و ربع به طول انجامید.

سرعت باد در بالای کوه بخصوص در بخشهایی از آن بسیار شدید بود. بخشی از مسیر نیز دارای برف سنگین بود که در انتهای صعود بخشی از مسیر صعود را تغییر دادیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محرم در شهرستان مرند و روستاهای اطراف مرند در سال 95

محرم در مرند

محرم در حسینیه بزرگ امام .شروع مراسم حسینی از اول محرم از مقابل حوزه با سینه زنی تا حسینیه بزرگ

مرند

دوم   نماز در حسینیه

مرند

. قسمت سوم  روحانی

مرند

و قسمت چهارم نوحه سینه زنی . هر روز توسط یک نوحه خوان مرندعکسی از حاجی علیو در قسمت آخر شام نذری برای تمامی مهمانان می دهند . بسیار با نظم و با ادب برخورد می کنند . از اول محرم تا سوم شهادت امام حسین (ع) همه روزه هست.

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

محرم در روستای باغلار ارلان

در نهم محرم یا تاسوعای حسینی روستای باغلار ارلان روستای ارلان را دعوت می کنند برای مراسم تاسوعا و صرف نهار در باغلار ارلان واز جا های دیگر هم می آیند همه با جان دل از  مهمانان پذیرای می کنند قبل از نهار سینه زنی وشبیه خوانی اجرا می کنند در پایان برا ی صرف نهار به خانه ها می روند بعد از نهار همه به سمت خانه خود حرکت می کنند اکثر مهمانان از روستای ارلان می باشند ودر مقابل در روز عاشورای حسینی همه ای روستای باغلار ارلان در روستای ارلان مهمان هستن چون قبلاَ روستای باغلار ارلان از طرف ارلان دعوت شدن    خداوند اجر دهد

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

محرم در روستای ارلان

در روز عاشورای حسینی در روستای ارلان که اهالی محترم باغلار ارلان را هم دعوت می کنند هم برای مراسم سینه زنی و شبیه خوانی وبعد از آن برای صرف نهار حسینی به خانه ها برای پدیرای از مهمانان عزیز می روند

 عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

محرم در روستای محبوب آباد

محرم در روستای محبوب آباد 8 محرم در روستای محبوب آباد مرند مهمانی عمومی برای مهمانان امام حسین (ع)  و دعوت از اهالی محترم انامق برای مهمانی بزرگ درهشتم محرم در  محبوب آباد برای سینه زنی ونهار در هر خانه  تقریبا  100 نفر مهمان می باشد با جان و دل از مهمانان پذیرای می کنند ودر نهم محرم در روستای انامق دعوت هستن ودر روز تاسوعای حسینی در انامق برای مراسم سینه زنی و صرف نهار می روند در انامق و در محبوب آباد باهم دو روستا سینه زنی می کنند با جماعت زیاد وبا شور حسینی بسیار با جذاب و دیدنی می باشد

عکسی از حاجی علی

 

عکسی از حاجی علی

محرم در روستای انامق

تاسوعای حسینی  در روستای انامق با مهمانی عمومی وبسیار باشور با جماعت بسیار زیاد مهمانان اصلی از روستای محبوب آباد هستن چون آنها در هشتم محرم روستای انامق را دعوت می کنند در مقابل در روز تاسوعا روستای انامق روستای محبوب اباد را دعوت می کنند برای مراسم حسینی و صرف نهار بسیار با شور حسینی می باشد خداوند اجر دهد

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

 

 

عکسی از حاجی علی

محرم در روستای فارفار

عاشورای حسینی در روستای فار فار با مردم بامحبت و با شور حسینی هر کس که  مهمان هست ئارد روستا می شود از او با گمی پذیرای می کنند با احترام زیاد برخورد می کنند 

عکسی از حاجی علی 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علی عکسی از حاجی علی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محرم در روستای اربطان

محرم در روستای اربطان مرند دسته شاخصی با جماعت زیاد وبا شور حسینی زیاد  از روستا شروع و در باغ رحمت و یا قبرستان پایان می رسانند تا اذان تمام می شود بزرکترین دسته سفید پوش شاخصی بود خداوند قبول کند

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

 

 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

 

 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

شهادت دختر پیامبر گرامی را تسلیت میگویم خلاصه اي از زندگينامه حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت فاطمه (س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است".

 روستای ارلان

نام، القاب، کنیه‌ها : 

نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است. فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (س) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...

مادر و پدر : 

همانگونه که می‌دانیم، نام پدر فاطمه (س) محمد بن عبدالله (ص) است که او رسول گرامی اسلام، خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند می‌باشد. مادر حضرتش خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. او نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد می‌شد و او را بزرگ زنان قریش می‌نامیدند.

ولادت : 

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: "شهادت می‌دهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان می‌باشند." اکثر مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران بزرگ اهل تسنن نظیر فخر رازی، آیه آغازین سوره کوثر را به فاطمه (س) تطبیق نموده‌اند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش نسل و ذریه پیامبر اکرم ذکر نموده‌اند.

مکارم اخلاق :

سراسر زندگانی صدیقه طاهره (س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. که به یکی از آنها اشاره میکنیم : 

امام حسن مجتبی در ضمن بیانی، عبادت فاطمه (س)، توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالی ترین ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف می‌نمایند: "مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعه‌ای در محراب عبادت خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود می‌پرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا می‌کرد، آنان را نام می‌برد و بسیار برایشان دعا می‌نمود اما برای خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا می‌نمودی، دعا نکردی؟ فاطمه (س) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه."

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان :

فاطمه زهرا (س)در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.

مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است. همچنین استدلالهای عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه فاطمه (س) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.

فاطمه (س) پس از پیامبر :

با وفات پیامبر اکرم (ص)، فاطمه(س) غرق در سوگ و ماتم شد. از یک طرف نه تنها پدر او بلکه آخرین فرستاده خداوند و ممتازترین مخلوق او، از میان بندگان به سوی خداوند، بار سفر بسته بود. هم او که در وجود خویش برترین مکارم اخلاقی را جمع نموده و با وصف صاحب خلق عظیم، توسط خداوند ستوده شده بود.

بیماری فاطمه (س)و عیادت از او :

سرانجام فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد . گاه به زحمت از بستر برمی‌خاست و کارهای خانه را انجام می‌داد و گاه به سختی و با همراهی اطفال کوچکش، خود را کنار تربت پیامبر (ص)می‌رساند و یا کنار مزار حمزه عموی پیامبر (ص) و دیگر شهدای احد حاضر می‌گشت و غم و اندوه خود را بازگو می‌نمود.

در چنین روزهایی بود که ابابکر و عمر به عیادت حضرت آمدند. هر چند در ابتدا فاطمه (س) از آنان رویگردان بود و به آنان اذن عیادت نمی‌داد، اما سرانجام آنان بر بستر فاطمه (س) حاضر گشتند. فاطمه (س) در این هنگام، این کلام پیامبر اکرم (ص) را که فرموده بود: "هر کس فاطمه را به غصب در آورد من را آزرده و هر که او را راضی نماید مرا راضی نموده"، به آنان یادآوری نمود. ابابکر و عمر نیز صدق این کلام و انتساب آن به پیامبر (ص) را تأیید نمودند. سرانجام فاطمه (س)، خدا و ملائکه را شاهد گرفت فرمود: "شما من را به غضب آوردید و هرگز من را راضی ننمودید؛ در نزد پیامبر، شکایت شما دو نفر را خواهم نمود."

وصیت : 

در ایام بیماری، فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (س) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

شهادت : 

 سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (س) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.

آدرس تلگرام برای دریافت عکس و مطلب در مورددیدنیهای مرند امامزاده گان و روستاهای جالب ودیدنی

سلام بردوستان  عزیز. که می خواهند.عکسهای جدید. از مردان قدیم .که در شهر  روستا ها فدا کار بودن. و به درد مردم می رسیدن. ویا از منظره های بِکر .روستاها . در سایت های دیدنی شهرستان مرند دیده شوند. راه آسانی. جدیدن برای انتقال عکسها به دست بنده. ایجاد شده است .آن راه برنامه. تلگرام است. عکسها را با همان  اندازه . بدون تغییرات  عکسهای از  محرم وعید نوروز. از سیزده بدر. ویا دیگر موارد.  که زننده نباشد. وعکسهای خصوصی مردم هم نباشد .چون معذوریم، آدرس تلگرام :نام حاجی،  شماره 09141904474

امامزاده شعیب در روستای دوزال جلفا

مقبره امامزاده شعیب در روستای دوزال جلفا میان سه راهی نوجه مهر و کردشت جای بسیار با صفا و دیدنی بغل سد ارس قرار دارد عکسها  توسط حاجی علی گرفته شده

شعیبدوزال

 

 

 

 

شعیب

شعیب

شعیب

شعیب

 برج امامزاده شعیب قدیمی ترین ساختمان در منطقه می باشد  بسیار زیبا ودیدنی در بالای تپه قرار داردشعیب

 شعیبشعیب

شعیبشعیب

 

 

 

 

محل استراحت می باشند با تمام تجهیزات زندگی در شب هم می توانی بمانی سمت شمال جنوب باغات وسمت غرب روستای دورزال می باشد امیدوارم از این محل زیارتی دیدن نماید وهم زیارت و هم استراحت کنید 

شعیب شعیب

 

بارش برف شدید رحمت خدا در تمامی آذربایجان بخصوص در روستای ارلان

بارش برف در  استان که باعث مسدود شدن راهها ی روستای ی شده بود و در این زمان تراکتورهای  دهیاری به کمک مردم وبه کمک راهداری مرند تمامی جاده های روستای باز شده ومردم در رفت آمد هستن این رحمت خداست باید شکرگزار نعمت های خداوند باشیم الحمدالله رب العالمین خدایا شکر بر نعمت های داده شده و یا نداد ات

عکس قبل از بارش برف در گچی قالاسی روستای ارلان

قبل از بارش برف در گچی قالاسی روستای ارلان

در موقعه بارش برف عکس گرفته شده  در مرند میدان رفیع آباد زمستان 95

مرندمرند

مرندمرند

پائیز برگریزان در روستای ارلان با پرواز گلایدرها در هوای سرد پائیزی در آفتاب گرم بسیار می چسبد

سلام بر پائیز رنگانگ هم شادی بخش وهم غمگین در اربعین 95 در روستای ارلان ودر محل آموزگاه گلایدرهای آتامان با پرواز در هوای نیمه سرد بسیار شادی بخش می باشد با تابش آفتاب هوا کمی گرم شده و عالی است خدا را شکر می کنیم که این همه نعمت برای ما آفریده باید قدر این همه نعمت را دانست

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

 

روستای رالانعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیروستای رالان

 

 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

 

عکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

رسم های شب چله در روستای ارلان

مرند
Image result for ‫چله قارپوزی‬‎

شب چله در آذربایجان
آیین ها
شب چله در آذربایجان چله یا شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از 30 آذر تا طلوع آفتاب در اول دی اطلاق می‌شود ، که برابر با 21 یا 22 دسامبر تقویم میلادی است.
ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام و ملت های ساکن نیمکره شمالی ،یلدا را که مصادف با انقلاب زمستانی در این نیمکره است مبارک داشته و در این شب  جشن می‎گیرند.

Image result for ‫چله قارپوزی‬‎

یلدا در آذربایجان
مردم آذری نیز شب چله را دور هم جمع می شوند و بهترین غذاهای سنتی و بومی خوشمزه را برای این شب تدارک می بینند و در این شب چیله قارپوزی یعنی هندوانه چله می خورند و باور دارند که هندوانه، سوز سرما را از آنها دور می کند.
در اردبیل مردم در شب چله، چله بزرگ را قسم می دهند که زیاد سخت نگیرد و معمولا قورقا یعنی گندم برشته، سبزه، مغزگردو و نخودچی کشمش می خورند.
در این روز برای نوعروسان و دخترانی که به خانه شوهر رفته اند از طرف خانواده داماد و دختر هدایایی همراه با خوردنی های این شب فرستاده می شود. با توجه به طولانی بودن این شب بزرگان خانواده از گذشته ها و داستان ها و ضرب المثل ها سخن می گویند و کوچکترها هم به بازی و شادی می پردازند

هفته وحدت بر امت مسلمان جهان مبارک باد

ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) وامام صادق (ع) را بر امت مسلمان جهان  تبریک عرض کرده و سلامتی همه را از خداوند خواهانم

 عکسی از حاجی علی

قرآن کریم:
وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِيعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد

 

تاریخ هفته وحدت

دوازده تا بیست ودو ربیع الاول هفته وحدت امت اسلامی

دلیل نام گذاری هفته وحدت چیست

۱-به دلیل این که دین اسلام دین کامل و تحریف نشده یکتاپرستی است.

۲-برای حفظ وحدت میان اهل سنت وشیعه که در زادروز رسول ا… اتفاق نظرندارند.

۳-برای این که قرآن کتابی است آسمانی و جامع که برای راهنمایی همه بشریت نازل شده.
۴-به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی که مدیون وحدت امت اسلامی است

امام صادق(ع) به نقل از سلمان فارسى فرمود:

پيامبر اكرم(ص)فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگى نور خودش آفريد  نيز امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اكرم(ص)فرمود: «اى محمد! قبل از اين كه آسمان‏ها، زمين، عرش و دريا راخلق كنم. نور تو و على را آفريدم...».

عکسی از حاجی علی

گذری از شهر زیبای و  توریستی زنوز

زنوز یکی از شهرهای کوچک استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده ‌است. شهر زنوز در ۲۵ کیلومتری شمال مرند و ۱۰۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده ‌است. باید گفت که شهر کوچک و باصفای زنوز کوهستانی ترین نقطه شهری از شهرستان مرند است که ارتفاعش از سطح دریا ۱۷۰۰ متر می باشد.

اقتصاد زنوز برپایه کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است. زنوز طبیعت زیبا؛ چشمه های گوارا؛ اراضی حاصلخیز و باغات میوه فراوانی دارد. آب وهوای معتدل و لطیف آن پرورش دهنده بهترین؛ مرغوبترین و خوش خوراک ترین سیب در ایران است که از شهرت جهانی برخوردار است.

عکسی از حاجی علی

رودخانه زنوز چای از ارتفاعات سلطان زنجیر (سلطان سنجر) سرچشمه گرفته در جهت شرقی – غربی جریان دارد. آب این رودخانه تمام باغ ها و مزارع زنوز و روستاهای تابعه آن را مشروب می سازد.

کوه ستبر و مرتفع سلطان زنجیر (سلطان سنجر) در زنوز واقع شده و ارتفاع قله آن بیش از ۳۰۰۰ متر تخمین زده می شود که از رشته کوه های قره داغ؛ از شعبات فرعی سلسله جبال البرز است.
زنوز دارای معادن غنی و سرشار کائولن می ‌باشد و ذخایر معادن این شهر، به شهرهای دیگر ایران و به کشورهای دیگر، صادر می‌شود. زبان اصلی مردم زنوز آذری بوده است اما اکنون به زبان ترکی با واژگان متعدد فارسی صحبت می کنند.

زنوز از 4 محله خان خواجه، سیدلر، میرجان و دیبین تشکیل شده است و روستاهای زنوزق، درق، زمهریر، کوه کمر از جمله توابع شهر زنوز هستند.

زنوز دارای 7 روستای دیدنی است که معروف ‌ترین آن روستای “زنوزق” تنها روستای پلکانی ‌آذربایجان است. جالب این که قدمت آن حتی از روستاهای مشابه‌اش همچون ماسوله هم بیشتر است. زنوزق به علت شکل کوهستانی منحصر به‌فرد، ده‌ها چشمه جوشان دارد. چشمه‌هایی که بیشتر آنها در باغات می‌جوشند و مناظر دیدنی از خود به نمایش گذاشته‌اند. این روستا که در دل کوه قلعه قرار دارد، با خانه‌هایی با در و پنجره آبی، قرمز و سبزرنگ تزئین شده است به شکلی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. روستایی زیبا با چشم‌انداز عالی که منطقه بسیار بکری برای علاقه‌مندان آثار تاریخی به وجود آورده است.

منطقه ییلاقی ماهار و کوه کمره :

هنگامی که از جاده کنار زنوزق به راه می‌افتیم و در پیچ و خم آن مناظر سبز را می‌بینیم، پس از چندین کیلومتر به دشت بزرگ و سرسبزی می‌رسیم که در تابستان به بهشتی بی‌بدیل تبدیل شده است. دشتی که پذیرای بسیاری از مسافران دیگر شهرهای آذربایجان است با منظره‌ای جالب و در نوع خود منحصر به‌فرد! در این منطقه تا چشم کار می‌کند، سبزه و چمن می‌بینید.

سد زنوز :

سد زنوز یکی از زیبایی های آذربایجان به شمار می آید که در نزدیکی این شهرستان قرار دارد این سد دارای ماهی هایی برای صید نیز می باشد در اطراف این سد باغات زیبای میوه نیز وجود دارد که بر زیبایی های این منطقه می افزاید اطراف این سد دارای چشمه های آّب بسیار گوارایی است که از دل کوه جاری می شوند. آب این سد را چشمه های خروشان جاری شده از کوه سلطان سنجر تامین می کند که در همه ی فصل های سال دارای آب می باشد.

مسیر رفت به این سد  اینطور است که از مرند بطرف زنوز در حرکت هستیم به زنوز که رسیدیم در دومین چهار راه بطرف راست مسیرمان را عوض می کنیم تا رسیدن به سد مسیرمان را که در حدود 15  دقیقه است را ادامه می دهیم.

زنوز یکی از شهرهای کوچک استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده ‌است. شهر زنوز در ۲۵ کیلومتری شمال مرند و ۱۰۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده ‌است. باید گفت که شهر کوچک و باصفای زنوز کوهستانی ترین نقطه شهری از شهرستان مرند است که ارتفاعش از سطح دریا ۱۷۰۰ متر می باشد.

اقتصاد زنوز برپایه کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است. زنوز طبیعت زیبا؛ چشمه های گوارا؛ اراضی حاصلخیز و باغات میوه فراوانی دارد. آب وهوای معتدل و لطیف آن پرورش دهنده بهترین؛ مرغوبترین و خوش خوراک ترین سیب در ایران است که از شهرت جهانی برخوردار است.

رودخانه زنوز چای از ارتفاعات سلطان زنجیر (سلطان سنجر) سرچشمه گرفته در جهت شرقی – غربی جریان دارد. آب این رودخانه تمام باغ ها و مزارع زنوز و روستاهای تابعه آن را مشروب می سازد.

کوه ستبر و مرتفع سلطان زنجیر (سلطان سنجر) در زنوز واقع شده و ارتفاع قله آن بیش از ۳۰۰۰ متر تخمین زده می شود که از رشته کوه های قره داغ؛ از شعبات فرعی سلسله جبال البرز است.
زنوز دارای معادن غنی و سرشار کائولن می ‌باشد و ذخایر معادن این شهر، به شهرهای دیگر ایران و به کشورهای دیگر، صادر می‌شود. زبان اصلی مردم زنوز آذری بوده است اما اکنون به زبان ترکی با واژگان متعدد فارسی صحبت می کنند.

زنوز از 4 محله خان خواجه، سیدلر، میرجان و دیبین تشکیل شده است و روستاهای زنوزق، درق، زمهریر، کوه کمر از جمله توابع شهر زنوز هستند.

زنوز دارای 7 روستای دیدنی است که معروف ‌ترین آن روستای “زنوزق” تنها روستای پلکانی ‌آذربایجان است. جالب این که قدمت آن حتی از روستاهای مشابه‌اش همچون ماسوله هم بیشتر است. زنوزق به علت شکل کوهستانی منحصر به‌فرد، ده‌ها چشمه جوشان دارد. چشمه‌هایی که بیشتر آنها در باغات می‌جوشند و مناظر دیدنی از خود به نمایش گذاشته‌اند. این روستا که در دل کوه قلعه قرار دارد، با خانه‌هایی با در و پنجره آبی، قرمز و سبزرنگ تزئین شده است به شکلی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. روستایی زیبا با چشم‌انداز عالی که منطقه بسیار بکری برای علاقه‌مندان آثار تاریخی به وجود آورده است.

منطقه ییلاقی ماهار و کوه کمره :

هنگامی که از جاده کنار زنوزق به راه می‌افتیم و در پیچ و خم آن مناظر سبز را می‌بینیم، پس از چندین کیلومتر به دشت بزرگ و سرسبزی می‌رسیم که در تابستان به بهشتی بی‌بدیل تبدیل شده است. دشتی که پذیرای بسیاری از مسافران دیگر شهرهای آذربایجان است با منظره‌ای جالب و در نوع خود منحصر به‌فرد! در این منطقه تا چشم کار می‌کند، سبزه و چمن می‌بینید.

سد زنوز :

سد زنوز یکی از زیبایی های آذربایجان به شمار می آید که در نزدیکی این شهرستان قرار دارد این سد دارای ماهی هایی برای صید نیز می باشد در اطراف این سد باغات زیبای میوه نیز وجود دارد که بر زیبایی های این منطقه می افزاید اطراف این سد دارای چشمه های آّب بسیار گوارایی است که از دل کوه جاری می شوند. آب این سد را چشمه های خروشان جاری شده از کوه سلطان سنجر تامین می کند که در همه ی فصل های سال دارای آب می باشد.

مسیر رفت به این سد  اینطور است که از مرند بطرف زنوز در حرکت هستیم به زنوز که رسیدیم در دومین چهار راه بطرف راست مسیرمان را عوض می کنیم تا رسیدن به سد مسیرمان را که در حدود 15  دقیقه است را ادامه می دهیم.

 

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

 

 

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

مقبره حضرت یونس (ع)

این مقبره می گویند حضرت یونس یکی از پیامبران الهی می باشد آیا درست هست یا نه اگر درست باشد چرا در وسط خیابان واز زیر آن جوی آبی  رد می شود چرا باید احترام پیامبران را همیشه نگاه داریم چون آنها تایید شده خداوند می باشدعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی
عکسی از حاجی علی
 
 
دره کندی یکی از روستاهای زنوز می باشد
عکسی از حاجی علی
 دامجلار در زنوزاق ودر بالای روستای دره کندی  واقع شده بسیار دیدنی وجالب می باشد از جاده ماهار بعد از بیرون رفتن از باغات زنوزاق به طرف غرب جاده خاکی می باشد فاصله آن شاید یک کیلومتر باشد از اسفالت
عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی
عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی
عکسی از حاجی علی
 
 
عکسی از حاجی علی
عکسی از حاجی علی
عکسی از حاجی علیعکسی از حاجی علی

سایت پروازی آتامان »در دهکده توریستی ارلان :یکی از روستاهای شهرستان مرند

رویای پرواز، رویای کودکی:

مرکز آموزشی فنون وخدمات هوایی:

از بین علاقه مندان به پرواز تفریحی و آزاد:

(آقا و خانم بدون محدودیت سنی) ثبت ناممی نمایند،

آموزش هواپیمای فوق سبک --پاراموتور--پاراگلایدر

پاراگلایدرتندم--کایت--رادیو کنترل وگلایدر پرتابی برای بچه ها

آموزش هواشناسی پرواز

  آموزش آیرودینامیک پرواز

  آموزش عملی پرواز 

ارائه گواهینامه بین المللی از سازمان هواپیمایی گشوری 

تلفن:09146118773   --  09145898773

آدرس:کیلومتر جاده بین المللی مرند - بازرگان : دهکده توریستی ارلان

آموزش توسط استاد پرواز :خلبان مصری

عکسی از حاجی علیمحل  سایت پروازی آتامان »در دهکده توریستی ارلان

عکسی از حاجی علی

اجتماع بزرگ هیاتهای عزاداری حسینی شهرستان مرند محرم 95

اجتماع بزرگ هیاتهای عزاداری حسینی محرم 95 در شهرستان مرند مرگز شهر میدان امام

عکسی از حاجی علی

عکسی از حاجی علی

ماه محرم ماه غم و اندوه ماه شهادت را بر شیعیان آن حضرت تسلیت می گویم

به نام خدا
ماه محرم حسینی
پیشاپیش رسیدن ماه حزن اندوه  محرم حسینی را بر شیعیان علی (ع) تسلیت می گویم

عکسی از حاجی علی

حسینیه بزرگ هیئت باب الحوائج موسی بن جعفر (ع) ارلانی های مقیم مرند افتتاح شد

دردهه محرم همه روزه از ساعت 9شب مراسم عزای حسینی  با نوحه خوانی  و سینه زنی شروع  تا ساعت 11شب ادامه دارد با تشکر از مداحان اهل بیت عصمت وطهارت وآنهای که زحمت می کشند در این مراسم شرکت می کنند وبه مجلس امام حسین (ع) رونق می دهند وباعث ادامه عزای حسینی در عالم می شوند تقدیر وتشکر می کنیم 
وضمنا مراسم ساخصی در مرند بعد از اذان مغرب از خیابان هفت تیر غربی شروع واز میدان رفیع آباد مرند دور زده به طرف پل خوی واز انجا به طرف هفت تیر می روند و در انجا به اتمام می رسد همه روزه تا روز تاسوعا می باشد
حسینیه
 
حسینیه بزرگ ارلانی های مقیم مرند در عید غدیر با حضور امام  جمعه محترم شهرستان مرند واهالی محترم خیابان میلاد وارلانی ها وباغلاری های مقیم مرند و از روستاهای ارلان وباغلار و دوستان عزیزان محترم با مراسم بسیار خوب وبا محبت در حضور همه افتتاح کردن امیدواریم مردم با خوبی وخوشی  در مراسمات مذهبی و احسان از آن استفاده نمایند
 
حسینیه
 
 
حسینیه
 
حسینیه
 
 
حسینیه

شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پيشواي ششم مسلمانان تسلیت باد

شرح مناسبت:

حضرت امام جعفر صادق(ع) پيشواي ششم مسلمانان، در اين روز به دست خليفه ي عباسي، منصور دوانيقي مسموم و در مدينه به شهادت رسيد. امام صادق(ع) به شيخ الائمه نيز معروف است زيرا عمر ايشان از تمامي ائمه اطهار(ع) طولاني تر است. حضرت را در قبرستان بقيع در كنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبي(ع) دفن كردند.

آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سي و چهار سال از امامت حضرتش مي گذشت.

در ميان امامان معصوم(ع)، براي هيچ كدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرايط مساعدي پيش نيامد تا بتوانند در سطح وسيع به انقلاب فرهنگي بپردازند و با تشريح فرهنگ غني و پُرمايه ي اسلام، بر گسترش اين دين آسماني بيفزايند. ولي براي امام صادق(ع) اين فرصت، در گير و دار كشمكش ها و رودرويى بني اميه و بني عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از اين فرصت استفاده ي كامل كرد و اسلام و فقهِ آن را از ديدگاه ائمه ي اهل بيت(ع) معرفي نمود و با تربيت شاگردان بسيار و برجسته، حيات تازه اي به اسلام و مسلمين بخشيد و فرهنگ ناب تشيّع را كه از متن اسلام محمدي و علوي نشأت گرفته بود به جهانيان عرصه كرد. امام صادق(ع) به عنوان رييس مذهب جعفري حوزه ي علميه ي اسلامي در سطح عميق و وسيع تشكيل داده و علوم اسلامي را تدريس مي نمود. در اين حوزه، چهار هزار نفر به فراگيري علوم آل محمد(ص) مي پرداخته و حضرت در اين زمان، اسلام اصيل را از زير حجاب تيره و تار اسلام بني اميه و بني عباس آشكار ساخت.

ولادت امام و نامگذاری

امام جعفر صادق، امام ششم شیعیان، در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد گردید. کنیه ایشان ابو عبدالله و لقبشان صادق می باشد. پدر ارجمندشان امام باقر و مادرش ام فروة است. رسول خدا سالها قبل ولادت آن حضرت را خبر داده و فرموده بود نام او را صادق بگذارید، زیرا از فرزندان او کسی است که همنام اوست، اما دروغ می گوید «جعفر کذّاب».

دوران قبل از امامت

در دوران قبل از امامت، حضرت شاهد فعالیتهای پدر خویش در نشر معارف دینی و تربیت شاگردان وفا دار و با بصیرت بود. امام باقر در مناسبتهای مختلف به امامت و ولایت فرزندش جعفر صادق تصریح فرموده و شیعیان را پس از خودش به پیروی از او فرا می خواند. لذا احادیث، زیادی مبنی بر نص امامت حضرت صادق نقل شده است.
امام صادق در سال 114 هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن 31 سالگی به امامت رسید. دوران امامتش مصادف بود با اواخر حکومت امویان که در سال 132 به عمر آن پایان داده شد و اوایل حکومت عباسیان.

اوضاع جامعه در آغاز امامت حضرت

در آغاز امامت حضرت افرادی از شیعیان و حتی بستگان حضرت حاضر به قبول امامت ایشان نبودند، لذا حضرت از راههای گوناگونی کوشیدند آنها را به قبول راه صحیح وادار سازند و دراین زمینه به اذن خداوند معجزاتی نیز انجام دادند.
دوران امام جعفر صادق در میان دیگر دورانهای ائمه اطهار، دورانی منحصر به فرد بود و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است و این به دلیل ضعف بنی امیه و قدرت گرفتن بنی عباس بود.
این دو سلسله مدتها در حال مبارزه با یکدیگر بودند که این مبارزه در سال 129 هجری وارد مبارزه مسلحانه و عملیات نظامی گردید.
این کشمکش ها و مشکلات سبب شد که توجه بنی امیه و بنی عباس کمتر به امامان و فعالیتشان باشد، از این رو این دوران، دوران آرامش نسبی امام صادق و شیعیان و فرصت بسیار خوبی برای فعالیت علمی و فرهنگی آنان به شمار می رفت.

جنبش فرهنگی در دوران امامت حضرت

عصر آن حضرت همچنین عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود. پس از زمان رسول خدا دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج گردد، بخصوص که قانون منع حدیث و فشار حُکّام اموی باعث تشدید این وضع شده بود. لذا خلأ بزرگی در جامعه آنروز که تشنة هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به چشم می خورد.
امام صادق با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد. شاگردانی چون: هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان و . . . . تعداد شاگردان امام را تا چهار هزار نفر نوشته اند.
ابوحنیفه رئیس یکی از چهار فرقه اهل سنت مدتی شاگرد ایشان بود و خودش به این موضوع افتخار کرده است.
امام از فرصت های گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می برد. مناظرات زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقه های گوناگون انجام پذیرفت که طی آنها با استدلال های متین و استوار، پوچی عقاید آنها و برتری اسلام ثابت می شد.
همچنین در حوزه فقه و احکام نیز توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، به صورتی که شاهراههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است.
بدین ترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر گشت، به صورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه ها از امام صادق نقل گردیده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده می شود.

حاکمان معاصر

همانطور که گفته شد امام بین دو دوره عباسی و اموی و دوران گذار از امویان به عباسیان می زیست. ایشان ازمیان خلفای اموی با افراد زیر معاصر بود:
1- هشام بن عبدالملک (105- 125 ه. ق)
2- ولید بن یزید بن عبدالملک (125-126)
3- یزید بن ولید بن عبدالملک (126)
4- ابراهیم بن ولید بن عبدالملک (70 روز از سال 126)
5- مروان بن محمد (126-132)
و از خلفای عباسی نیز معاصر بود با :
1- عبدالله بن محمد مشهور به سفاح (132-137)
2- ابوجعفر مشهور به منصور دوانیقی (137-158)
نباید تصور کرد که امام به کلی خود را از جریانات و امور سیاسی دور نگه داشت، بلکه همواره از وقتهای مناسب برای ترویج حقانیت خود و بطلان هیأت حاکمه بهره می برد و بدین منظور نمایندگانی را نیز به مناطق مختلف بلاد اسلامی می فرستاد.
عباسیان برای کسب قدرت و محبوبیت در دلهای مردم از وجهه اهل بیت پیامبر استفاده می کردند و حتی شعارشان" الرضا فی آل محمّد" بود. آنان به دنبال اشخاصی با وجهه مردمی بودند که هم از بستگان پیامبر باشند و هم درمیان مردم محبوبیت داشته باشند. لذا بهترین شخص در نظر عباسیان امام صادق بود.
امام صادق پیشنهاد آنان را رد کردند و فرمودند: نه شما از یاران من هستید نه زمانه، زمانه من است. حتی برخی از بستگان آن حضرت نزدیک بود با این پیشنهاد ها فریب به خورند، اما امام با روشنگری خاص خود به آنان فهماندند که به ظاهر توجه نکنند. امام می دانست که عباسیان نیز هدفی جز رسیدن به قدرت ندارند و اگر شعار طرفداری از اهل بیت را مطرح می کنند، صرفاً به خاطر جلب حمایت توده های شیفته اهل بیت است. امام می دید که سران سیاسی و نظامی عباسیان در خط مستقیم اسلام و اهل بیت نیستند و لذا حاضر نبود با آنان همکاری کرده و به اقداماتشان مشروعیت بخشد.
چنانکه در تاریخ می بینیم که چه جنایاتی کردند و چه خونهایی ریختند تا پایه های عباسیان محکم گردد.
از حوادث مهم در زمان امامت حضرت، قیام عمویش زید بن علی است که شکست خورد و با شهادت زید به پایان رسید.

شهادت حضرت صادق علیه السلام

پس از به قدرت رسیدن عباسیان، همانطور که آن حضرت پیش بینی کرده بود فشار بر شیعیان افزایش یافت و با روی کار آمدن منصور این فشار به اوج خود رسید. امام نیز از این فشار ها مستثنی نبود. این دوران، یعنی چند سال آخر عمر آن حضرت بر خلاف دوران اولیه امامتشان،‌ دوره سختی ها و انزوای دوبارة آن حضرت و حرکت تشیع بود. منصور شیعیان را به شدت تحت کنترل قرار داده بود.

img/daneshnameh_up/8/8d/sadegh.jpg

سرانجام کار به جایی رسید که با تمام فشارها، منصور چاره ای ندید که امام صادق را که رهبر شیعیان بود از میان بردارد و بنابراین توسط عواملش حضرت را به شهادت رساند. آن حضرت در سن 65 سالگی در سال 148 هجری به شهادت رسید و در قبرستان معروف بقیع در کنار مرقد پدر و جدّ خودش مدفون گردید .
در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی حضرت صادق روایات و وقایع بسیار زیادی نقل شده است. آن حضرت با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت فرمود، به گونه ای که پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشوده اند.