دیدنی های  مرند   MARAND

دیدنی های مرند MARAND

امامزاده ها وابشار ها وروستاهای دیدنی وتاریخی این شهر بزرگ
دیدنی های  مرند   MARAND

دیدنی های مرند MARAND

امامزاده ها وابشار ها وروستاهای دیدنی وتاریخی این شهر بزرگ

اجرای برنامه سحرلر از مرند پارک قدیم با مجری امجد از شبکه سهند

برنامه سحرلر از شبکه سهند بااجرای آقای امجد در روز چهار شنبه در پارک شهر مرند واقع در رفیع آباد پخش در روز چهار شنبه از شبکه سهند ساعت 7.30 دقیقه صبح تاریخ 94/7/1 تکرار روز جمعه خواهد شد باحضور مسئولین شهر ومردم محبت پرور ومهربان شهر اجرا شد عکسها را آقای حاجی علی گرفته دستش درد نکند



عکسهای از یوموری تپه در شهرستان مرند

صلوات بر شهدای کمنامصبحانه در بالای یومری تپه می چسبت

نمای زیبا از پارک مرندصبحانه در بالای یومری تپه می چسبتپیاده روی در تپه یومری تپه

بیمارستان مرند در موقعه طاوع آفتاب از یوموری تپه

بیمارستان ایت الله کوه کمری

پارک یوموری تپه مرند

عکسی از حاجی علی

محل دفن شهدای گمنام
عکسی از حاجی علی

شب چله در آذربایجان



آیین ها
شب چله در آذربایجان چله یا شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از 30 آذر تا طلوع آفتاب در اول دی اطلاق می‌شود ، که برابر با 21 یا 22 دسامبر تقویم میلادی است.

ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام و ملت های ساکن نیمکره شمالی ،یلدا را که مصادف با انقلاب زمستانی در این نیمکره است مبارک داشته و در این شب جشن می‎گیرند.

یلدا در آذربایجان

مردم آذری نیز شب چله را دور هم جمع می شوند و بهترین غذاهای سنتی و بومی خوشمزه را برای این شب تدارک می بینند و در این شب چیله قارپوزی یعنی هندوانه چله می خورند و باور دارند که هندوانه، سوز سرما را از آنها دور می کند.

در اردبیل مردم در شب چله، چله بزرگ را قسم می دهند که زیاد سخت نگیرد و معمولا قورقا یعنی گندم برشته، سبزه، مغزگردو و نخودچی کشمش می خورند.

در این روز برای نوعروسان و دخترانی که به خانه شوهر رفته اند از طرف خانواده داماد و دختر هدایایی همراه با خوردنی های این شب فرستاده می شود. با توجه به طولانی بودن این شب بزرگان خانواده از گذشته ها و داستان ها و ضرب المثل ها سخن می گویند و کوچکترها هم به بازی و شادی می پردازند.